fredag 28. januar 2011

Digital kompetanse

Øyne som ser





Her er en kort oversikt over gruppens kompetansenivå innenfor forskjellige programvare/webverktøy som vi mener vi bør ha kjennskap til.
J: Jan
T: Thomas
HO: Harry-Ottar
TE: Trond Erik

Kompetanse                 Ingen           Lav              Middels                        Høy
Programvare                                                                           
Word                                                                  J, T, HO, TE 
Excel                           J, T,                                 HO, TE        
Mailprogr.                                                           J, HO                            T, TE
PowerPoint/Keynote       J                 J, HO                                               TE
Bildebehandlingsprogr.                     J, T, HO                                            TE
Operativsystem                                                   J, T, HO                        TE
Explorer/Firefox                                                  J, T, HO                        TE
Tegneprogram (teknisk)                   J                  TE                                HO, T          
Grafiske tegneprogram  J, T, HO                                                              TE
Moviemaker/iMovie       HO                                  TE
Acrobat/pdf-dokument                    HO                                                   TE
                                                                                         
Kjennskap til webverktøy                  HO               J, T                             TE








Kort refleksjon over bruk av digitale verktøy på Medier og kommunikasjonslinja:
Målet for enhver medieproduksjon er at den skal publiseres, enten via trykk, skjerm eller lyd. Dette betyr i praksis at alt som lages må innom en digital plattform på en eller annen måte.
Dagens mediesamfunn er tuftet på digital teknologi og det er vesentlig med høy kompetanse innen bruk av tilgjengelig datateknologi. I medieverden omfatter dette spesielt kunnskaper innen tekst-, bilde-, film og lydbehandling og tilhørende software og hardware. I tillegg har både fotoapparater og filmkameraer fått en betraktelig mer digital tilnærming i og med at de har blitt digitale. Det som før var analogt er nå digitalt og krever programvarekompetanse for å kunne brukes.

I de grunnleggende ferdighetene for Medier og kommunikasjonslinja står det følgende:
Å kunne bruke digitale verktøy i medier og kommunikasjon innebærer å framstille tekst, lyd, bilder og multimedieprodukter ved hjelp av digitale verktøy, og tilegne seg informasjon om og ferdigheter i bruk av disse. Det dreier seg også om å kunne bruke slike verktøy til informasjonssøk og utveksling av informasjon.

Når det gjelder kompetansemålene for de tre programfagene våre er de aller fleste av disse relatert til å kunne håndtere digitale verktøy.

Mediedesign og medieuttrykk
  • utarbeide mediedesign for medieprodukter til papir-, skjerm- og lydmedier på bakgrunn av ideer hos ulike oppdragsgivere, og begrunne designmessige virkemidler
  • bruke ulike teknikker i idéutvikling fra research til ferdig konsept, dokumentere prosessen med idéskisser og presentere konseptet for en oppdragsgiver
  • bruke komposisjonsprinsipper innen tekst, bilde og lyd og drøfte hvordan de ulike elementene påvirker hverandre
  • bruke typografi i elektroniske og trykte medier tilpasset budskap, uttrykk og medievalg
  • bruke ulike dramaturgiske modeller i egne produksjoner og drøfte dramaturgien i egne og andres produkter



  • bruke form og farger som virkemidler i egne produksjoner og vurdere virkemidlene
  • bruke lyssetting for å fremme komposisjon og design i bildeproduksjoner, og vurdere bruk av lys
  • bruke det utvidede tekstbegrepet for å drøfte uttrykksfellesskap i ulike medieuttrykk gjennom tidene

Mediekommunikasjon
  • bruke ulike kommunikasjonsmodeller for å analysere egne og andres medieprodukter
  • drøfte forhold som fremmer eller hemmer kommunikasjon
  • bruke yrkesfaglige arbeidsmetoder innen journalistikk, informasjon og reklame, tilpasset målgruppe og medium i egne produksjoner
  • drøfte forskjeller mellom journalistikk og markedskommunikasjon
  • bruke ulike former for fortellerteknikk og dramaturgi i egne tekst-, bilde- og lydproduksjoner og kombinasjoner av disse, og begrunne valgene
  • analysere bruk av kilder innen ulike medier og i egne produkter, og selv utøve kildekritikk
  • drøfte forholdet mellom eierstruktur, kommersielle interesser, medietilbud og innhold i ulike nasjonale medier
  • drøfte mediepåvirkning og medievaner i forhold til individ og samfunn
  • finne fram til og analysere eksempler som belyser medienes rolle i forhold til urfolk, nasjonale og etniske minoriteter, og drøfte disse gruppenes muligheter til å nå fram i mediene
  • drøfte ulike muligheter for å nå fram i mediene
  • forklare grunnleggende prinsipper for opphavsrett, etikk og ytringsfrihet og ta hensyn til dem i eget arbeid
  • analysere ulike medieprodukter med henblikk på tekst, bilde og lyd i mediehistorien


Medieproduksjon
  • planlegge, gjennomføre og vurdere produksjoner i tekst, bilde, lyd og kombinasjoner av disse i ulike formater og til ulike medier
  • bruke grunnleggende fagterminologi og forklare ulike medietypers produksjonsforløp fra idé til ferdig produkt
  • bruke prinsipper for prosjektstyring, kvalitetssikring og kostnadsberegning av en medieproduksjon
  • velge og bruke utstyr og programvare tilpasset produkt og rammevilkår
  • behandle og vedlikeholde utstyr for medieproduksjon
  • lagre medieprodukter i ulike formater på lagringsmedier og gjøre rede for aktuelle distribusjonsformater i ulike medier
  • bruke ulike filformater, oppløsning, komprimering, vektor- og bitmap-grafikk tilpasset ulike medier
  • gjøre rede for ulike fargerom og fargestyring for å oppnå lik fargegjengivelse fra design til publisering for trykte og elektroniske medier
  • bruke blender, lukker, brennvidder og ISO-verdier på kameraer
  • bruke maler og sideombrekkingsprogram for mediegrafikerfaget
  • tilrettelegge egen arbeidsplass etter ergonomiske prinsipper, og arbeide på en ergonomisk måte



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar